“Ik dacht dat het normaal was om altijd een overvol hoofd te hebben”
Altijd maar aanpassen
Al twintig jaar zocht ze hulp bij psychologen en huisartsen. “Er was altijd wel iets met me, terwijl ik zó graag wilde voldoen. Gewoon net als de rest zijn. Leuk, lief en uitgebalanceerd. Dat zorgde ervoor dat ik me voortdurend aanpaste. Maar dat breekt je op een gegeven moment op. Ik heb allerlei diagnoses gehad, waar achteraf maar weinig van klopte. Ik ben daar in het begin wel even kwaad over geweest. Hoe is het mogelijk dat iedereen dit gemist heeft?”
Inmiddels is ze vooral dankbaar dat ze het weet en helpt de diagnose haar ook om wat milder voor zichzelf te zijn. “Als ik weer eens last heb van moodswings, weet ik: dit is mijn ADHD en dit gaat gewoon weer over. Dan ga ik lekker naar buiten met de hond, een stuk wandelen en mijn hoofd leegmaken.” Lachend: “Als ik mijn sleutels kan vinden ten minste.”
Helma (68) ontdekte pas een klein jaar geleden dat ze ADHD heeft.
“Nu ik de diagnose heb, begrijp ik veel dingen ineens een stuk beter.”
ADHD is echt niet alleen maar lastig
Terugkijkend is Helma vooral trots op hoe ze, toen ze jonger was, alle ballen in de lucht wist te houden. Én werken, én studeren, én moeder zijn… achteraf denk ik, dat heb ik allemaal maar mooi gedaan, ondanks maar zeker ook dankzij mijn ADHD.”
Want ADHD hebben is echt niet alleen maar lastig, vindt Helma. “Ik kan bijvoorbeeld helemaal opgaan in wat ik doe. Full focus, zonder afgeleid te raken. En dan komt er ook écht iets goeds uit. Mijn kinderen weten dat inmiddels goed te benutten. Een van mijn zoons is net verhuisd en er moest nog van alles gebeuren. Hij wist: als ik mijn moeder een kwast geef dan komt het goed. Ik vind schilderen heerlijk – je bent me dan urenlang kwijt.”
Hulp vragen
Daar staat dan weer tegenover dat er niets uit haar vingers komt als ze iets niet leuk of moeilijk vindt.
“Zeker nu ik ouder word merk ik dat. Toen ik onlangs een lekkage had, moest er een loodgieter bijgehaald worden. Nou, ga daar maar eens aanstaan! Niemand heeft tegenwoordig meer tijd en al helemaal niet voor een kleine klus. Het lukte me maar niet om het geregeld te krijgen en dan raak ik zó gefrustreerd. Ik blokkeer.
Eigenlijk moet ik dan gewoon accepteren dat het niet gaat en hulp vragen. Dat begin ik gelukkig steeds beter te leren.”
‘Hypersapiëns’ van Sandra Kooij was een feest van herkenning voor haar.
“Dan las ik iets en dacht ik jeetje, dit is exact hoe ik het voel.”
Veel meer rust
Met training en medicatie heeft Helma veel meer rust in haar hoofd gekregen. “Ook heb ik nu de juiste handvatten. Ik weet wat ik kan doen om mezelf te helpen, als het even niet gaat.”
“Als ik de diagnose eerder had gekregen, had dat mijn leven wel makkelijker gemaakt. Dan had ik wellicht ook eerder medicatie gekregen, waardoor ik emotioneel stabieler was geweest.”
Ook had Helma graag eerder in haar leven herkenning en begrip gevonden in de ervaringen van anderen. Dat is de voornaamste reden dat ze heeft meegedaan aan een ADHD-onderzoek rondom ADHD bij ouderen (bij PersonaCura, in Tilburg).
“Ik hoop dat anderen zich in mijn verhaal en ervaringen herkennen en daardoor eerder aan de bel trekken.”