Bij meisjes en vrouwen spelen ook hormonen een belangrijke rol in hoe ADHD zich ontwikkelt.
“Door de cyclus schommelt hun oestrogeenspiegel behoorlijk. Dit hormoon stabiliseert je stemming, focus en geheugen. Daalt je oestrogeen - zoals in de week voor de menstruatie, na een bevalling of tijdens de overgang - dan krijgen vrouwen met ADHD vaak méér last van hun klachten.
Vrouwen met ADHD lijken ook vroeger in de overgang te komen en melden zich eerder met hartklachten. Oestrogeen heeft namelijk niet alleen invloed op stemming, geheugen en focus, maar óók op hart, bloedvaten, immuunsysteem en botdichtheid. Als je hormonen ontregeld zijn, heeft dat dus effect op álles: hoe je je voelt, hoe je denkt en hoe je lichaam reageert. Dat maakt klachten zwaarder, vooral als je al kwetsbaar bent door ADHD.”